Dříve, když jste vešli do obchodu, chopil se Vás prodavač a provedl Vás celým nákupem. Dnes už spoustu kamenných obchodů nahradily e-shopy. Na šikovného prodavače tak narazíte jen zřídka. V době Messenger marketingu nám tím ale svítá na lepší časy.

Otravný prodavač vs. asistent prodeje

Není nic horšího, než když vlezeme do obchodu a chopí se nás pijavice, která nám stojí za zády a furt nám něco cpe. V onlinu je to stejně. Klíčové je odhadnout, kdy a komu se má chatbot ozvat. Vše je pouze o nastavení a následném testování. Growth tools v aplikaci ManyChat mají mnoho možností nastavení, tak je využijte na maximum.

 

Chatbot nebo konverzační marketing?

Chatbot je velmi zprofanovaný a nevhodně zvolený termín, který tvoří předsudky o konverzačním marketingu jako takovém. Slovo „chatbot“ vyvolává dojem, že se jedná o něco chytrého, co dokáže zákazníkovi plnohodnotně odpovídat. Tato doba tu zatím není a dlouho nebude. Chatbot je něco, co má vyvolat konverzaci, kterou následně rozvede i uzavře reálný člověk – customer care. To je definice chatbota. Je to nástroj pro vyvolávání konverzací v momentě, kdy s Vámi (nebo s chatbotem) začne uživatel konverzovat. Budujete s ním důvěru a on Vám ji časem oplatí nákupem. Držte se pravidla 8 tzn. nechte uživatele alespoň 8x odpovědět, než mu nabídnete něco komerčního.

Kde je role Messenger chatbota na e-shopu?

Chatbota můžete využít na e-shopu hned v několika případech. Rozebereme si ty základní.

„Kecálek“ v rohu webu

 

Nejběžnější propojení s webem. Je to alternativa klasických „kecálků“, kteří jsou na webech umístěni. Pomůže v momentě, kdy uživatel neví a Vy mu pomůžete s dotaženám nákupu. Obrovskou výhodou Messengera je to, že když člověk začne konverzaci na PC, může ji kdykoli dokončit i mimo něj pomocí svého chytrého telefonu. V případě standardních kecálků, odchodem uživatele z webu, o možnost konverzace přijdete. To zní zajímavě, že? A to nemluvím o tom, že kontakt na člověka máte stále uložen a za určitých pravidel se mu můžete kdykoli ozvat.

Průvodce zbožím na webu

Chatbota můžete propojit s webem i pomocí různých pop-up oken, horních lištiček, bannerů apod. Můžete jeho zobrazení dokonce omezit jen na určité kategorie.

Např. pokud uživatel zrovna prochází náramky na webu, zobrazte mu Messenger bota (dílčí sekvenci), který mu pomůže náramek vybrat. Poradí mu, jak si změřit ruku a na základě několika otázek mu poradí, jaký typ se hodí pravě k němu. A jsme znovu u toho – otvíráme konverzaci.

Pruvodce ukazka

Gamifikace – kvízy, kola štěstí…

V momentě, kdy uživatel odchází, je dobré popřát mu šťastnou cestu a dát mu možnost zatočit si kolem štěstí a vyhrát tak třeba dopravu zdarma. Kdo by nezkusil kolo štěstí zdarma, že? A hádejte co. V ten moment na něj máte kontakt a můžete rozvíjet konverzaci i mimo web! Další oblíbenou gamifikací je kvíz. Ten Vám jako bonus, na základě zodpovězených otázek, poskytne krásnou segmentaci návštěvníků. Určitě doporučuji propojit s Facebook Custom Audiences a vytvořit tak parádní vzorek pro Lookalike Audiences.

 Kolo stesti ukazka

On-linem to nekončí

Velmi oblíbeným spouštěcím bodem chatbota je QR kód. Ten můžete umístit na kartičku dovnitř zásilky. Po otevření balíčku si zákazník vyfotí kód a zobrazí se mu personalizované poděkování přímo od majitele obchodu a bonus k dalšímu nákupu. To zní skvěle, nemyslíte?

 

Měřte a vyhodnocujte

Na závěr jedna novinka z dílny ManyChatu. Jmenuje se Manychat pixel a dokáže přiřazovat k jednotlivým flow hodnotu tržeb, kterou konkrétní uživatelé na e-shopu provedli. Je to chybějící střípek v analytice, který Vám umožní vyhodnocovat kvalitu jednotlivých části chatbota.