Ti z vás, kteří mě znají, tak vědí, že nejsem žádný copywriter. Nicméně styl textů pro chatbota má svůj atypický formát a klasickým copywritingem nemá mnoho společného. Pojďme se podívat na základní body, kterých byste se měli při tvorbě textů pro svého nového chatbota držet. 

Pozn.: Článek bych chtěl průběžně rozšiřovat a neustále obohacovat o další tipy. Pokud vám tu něco chybí, napište.

 

Tip 1: Dejte chatbotovi identitu a vhodné jméno

Existují dvě možnosti. Jedná část lidí se za bota vydává resp. bot komunikuje svým jménem. Ta druhá přiznává, že se jedná o chatbota. Osobně se více přikláním k té druhé variantě, jelikož bot by měl mít svou identitu a vy zase svou. Není nic horšího, než když se chatbot zblázní (a to se stává) a lidé si myslí, že jste asi vypili více piv, než jste měli, jelikož píšete úplné nesmysly. Ať to neprodlužuji…. Má rada je – dejte Messenger chatbotovi vlastní identitu a vhodné jméno.

Optimální je jednoslovné jméno, to se dá hezky skloňovat. Dále by mělo být jméno dobře zapamatovatelné. Za úvahu stojí, zda ho neukončit “bot”. Např. TravelBot, FitBot apod. Výhoda takto zvoleného jména je jasná. Lidé okamžitě ví, že se jedná o bota. Nebojte se jméno připodobnit nějaké ikoně v oboru. Skvělým příkladem je jméno Amos, který má za cíl vzdělávat.

Posuďte sami na příkladu přihlašovací sekvence:

❌ Chcete dostávat tipy od stránky Cestuj po světe, ve kterých se dozvíte, jak cestoval levněji?

✅ Chcete dostávat tipy od NomádBota, který už procestoval tisíce kilometrů po Asii, Evropě i Americe a ví, jak na cestách ušetřit? 

 Tip 2: Zvolte vhodnou formu jazyka

Znáte Kapitána Dema? Fiktivního, arogantního zpěváka, který rozhazuje miliony a říka co si myslí o světě, politicích… no prostě o všem, co se mu zrovna hodí. Není to reálná postava, jen alter-ego Jiřího Buriana, který prostřednictvím něj může světu předat jakékoliv sdělení a jediný, kdo za něj může být zodpovědný je právě Kapitán Demo a nikoliv Jiří Burian. V dobře uchopeném Messenger marketingu může platit to samé.

Váš chatbot (pokud má vlastní identitu) může otvírat témata, která jsou ve vašem oboru dogmaty. Se zákazníky si může tykat (pokud je to na místě), dělat si srandu z vedení společnosti a nebo prostě dát celé firemní komunikaci odlehčenou formu, což u velkých společností není vždy jednoduché.

Jinými slovy se chatbot může stát vaším alter-egem. Já jsem před roky vytvořil Alberta – chatbota, jehož cílem je vzdělávat lidi v Messenger marketingu. Je pravdou, že se naše identity mnohdy prolínají (sypu si popel na hlavu viz. níže), ale pokud Albert někomu odpoví na něco špatně nebo dokonce napíše hrubku, tak se vždy mohu odvolat na to, že je to jen chatbot :-).

Pro různé firmy se hodí různá forma komunikace a neexistuje žádný zaručený recept. Ale kdo nic nezkusí, ten nic nezíská.

Posuďte sami na příkladu:

❌ Dobrý den, vítejte na stránkách stavební společnosti Bláha a synové. Naší specializací je stavba dřevostaveb. Aktuálně nejsme online. Nechte nám svůj dotaz a my se ozveme co nejdříve. 

✅ Krásný den,  jmenuji se Dřevoř. Jsem digitálním asistentem Vaška Bláhy a jeho synů. Bohužel jsou teď všichni mimo firmu. Mohu jim něco vyřídit? 

 

Tip 3: Udržujte si odstup

Pokud dáte chatbotovi vlastní identitu, pokuste se ji dodržovat. Používejte spojení typu “Díky za poptávku. Vše jsem již poslal Michalovi, který se vám ozve co nejdříve.” když chcete napsat něco vlastním jménem, nebojte se podepsat, ať zákazníci vědí s kým komunikují.

Není to jednoduché a i já s tím mám občas problémy, nicméně držte to na paměti a pokuste se pro oddělení identit udělat maximum.

Příklad:

❌ Vaši poptávku jsem přijal. Dám vědět do 24 hodin.

✅ Právě jsem vaši poptávku odeslal Michalovi na telefon. Pravděpodobně je někde na pláži. Hned, jak bude v kanceláři, vám dá vědět. 

 

Tip 4: Buďte maximálně výstižní a úderní

Možná největší rozdíl mezi klasickým copywritingem a Messenger copywritingem. V klasickém textování  je mnohdy výhodné využívat hodně přídavných jmen, které dají textu šmak. U chatbota je to obráceně. Méně je více. Jste v prostředí chatu, kde chce posluchač dostat okamžitě odpověď na svou otázku.

Má rada zní. Bez jakýchkoliv zbytečných slov napište své sdělení. Pak si ho znovu přečtěte a vyškrtejte maximum slov tak, aby byla zachycena pouze hlavní myšlenka, nikoliv žádná omáčka okolo. Používejte krátké věty. Jsou vstřebatelnější než dlouhá souvětí.

Příklad:

❌ Jelikož jsem v Messenger marketingu od samého začátku, dokážu jeho sílu využít naplno. Díky tomu vám pomohu dosáhnout vašich obchodních a marketingových cílů.

✅ Vašeho Messengera dokážu nastavit tak, aby splnil cíle vaší společnosti.

Tip 5: Udržujte čtenáře neustále zapojené – komunikujte

Messenger resp. Chat marketing je hlavně o komunikaci a vzájemné interakci mezi chabotem a uživatelem. Tvůrci chatbotů mají tendenci komplexně popisovat danou věc, kterou chtějí předat, čímž flow hrozně narůstá. To má pak za následek, že uživatel nestíhá číst a Messenger mu neustále servíruje nový obsah. Ten starý, stále ještě nedočtený, se skroluje výše, což kazí uživatelskou zkušenost z chatbota. 

Řešení je jednoduché. Dlouhé bloky textu rozdělujte pomocí tlačítek. Kratší blog textu vždy zakončete otázkou a teprve po odpovědi naservírujte uživateli druhou část obsahu. Tím celé flow zpráv zpomalíte a zároveň přimějete uživatele udělat interakci (odpovědět, kliknout na tlačítko), což prohlubuje váš vzájemný vztah.

Příklad:

❌ Projekt Chatbuilders.cz je venku. Místo, kde si za pár vteřin můžete stáhnout a nainstalovat chatbotí šablonu, která vystřelí vašeho vlastního Messenger chatbota ke hvězdám. Vše za příjemný měsíční poplatek 999 Kč.

✅ Projekt Chatbuilders.cz je venku. A je to naprostá bomba // Tlačítko: O CO JDE?//  Je to místo, kde si stáhnete chatbot šablonu, nainstalujete a během pár minut využíváte. // Tlačítko: KOLIK TO STOJÍ?// Přístup ke všem šablonám je zpoplatněn členským příspěvkem 999 Kč za měsíc.

Tip 6: Rekapitulujte

Vždy když se uživatele na něco zeptáte a uložíte do paměti chatbota, tak zkuste odpoveď v dalším kroku zopakovat. Jednak uživatel ví, co zadal a jednak to vzbuzuje dojem, že je váš chatbot chytrý a dělá, to co má.

Ideální formát je ten, že pokud sbíráte několik údajů (např. novou poptávku, podklady pro cenovou kalkulaci), tak na konci vše zrekapitulujete a dáte možnost vložené údaje opravit.

Příklad:

❌ Díky za vložení všech údajů potřebných pro cenovou kalkulaci. Poslal jsem je Michalovi, který se vám za pár dní ozve.

✅ Díky za vložení všech údajů potřebných pro cenovou nabídku. Před samotným odesláním prosím zkontrolujte jejich správnost.
Pozn.: Pokud budete chtít něco změnit, použijte tlačítko níže. / Dvě tlačítka: UPRAVIT ÚDAJE, ODESLAT//  

Tip 7: Pokládejte uzavřené otázky

Výhoda uzavřené otázky (možná odpověď pouze ano nebo ne) je v její jednoduchosti. Uživatel nemusí při odpovědi příliš přemýšlet a tudíž je větší šance, že odpoví a projde do další části rozhodovací větve.

U otevřených otázek musí uživatel více přemýšlet, což zvětšuje šanci, že neodpoví. Při použití otevřených otázek používejte funkci “Quick reply”.

Tip 8: Oživení obsahu

Samotný text je nudný. Oživte ho obrázky, GIFY, různými MEME a smajlíky. Tato forma komunikace si tento obsah doslova vyžaduje a je pro něj přímo stvořená.

Tip: Zkuste poslat ve zprávě samostatné srdíčko a uvidíte, co se stane. 

Příklad:

❌ Děkuji za odeslání poptávky. Vážím si toho.

✅ Děkuji za odeslání poptávky. Vážím si toho. ❤️

Pár tipů na závěr

Buďte popisní:

❌ Připojte se také k největší komunitě obchodníků

✅ Připojte si ke komunitě více jak 15 000 obchodníků.

Vyvarujte se podmiňovacímu a pasivnímu rodu:

❌ Tento produkt by mohl být skvělým pomocníkem ve vaší kuchyni.

✅ Využijte tento produkt ve své kuchyni. Stane se skvělým pomocníkem.

Navádějte uživatele pomocí CTA:

❌ Toto nevypadá jako email.

✅ Toto nevypadá jako email. Zkuste to znovu ve tvaru XXX@neco.cz

Doufám, že vám výše uvedené tipy pomohou a udělají vaše chaboty více user friendly.