V dnešním videu vám ukážu, jak pracovat s custom fieldy a tagy.

Video:

Přepis videa:

Vítám vás u dnešního video manuálu. Dnes si ukážeme, jak ukládat data do vašeho chatbota. Způsobů, jak ukládat data a dále s nimi pracovat je několik. Existují 3 základní typy.

Custom field, bot field a nebo do jisté míry i klasické tagy. Dnes vám ukážu a popíšu jejich rozdíly. Kdy je lepší použít custom field, bot field a tagy.

Obecný rozdíl mezi custom field a bot field je ten, že custom field ukládá data na úrovní subscribera. Ukládá data o daném uživateli. Například telefonní číslo, email, zda zákazník u vás nakoupil, nebo nenakoupil atd.

Nejčastější využití je pro uložení dat o uživateli. Dále data, se kterými pracujeme a dále je integrujeme. Např. uložení dat do tabulky. Vložení emailu do vašeho listu např. v MailChimp. V tomto případě byste využili custom field pro vložení emailu.

Pokud váš chatbot umí skloňovat, tak můžete využít i pátý pád křestního jména. To vše uložíte do google tabulky nebo MailChimp. Velmi důležité využití custom fieldu je propojení se Zapier nebo Integromat.

Custom field je vlastně místo, kde se ukládají nějaká data. Díky integromatu, nebo zapieru můžete zpětně číst ale i ukládat data. To jsou taková nejběžnější využití custom field. Další možnost je bot field. Je to vlastně to samé jako custom field, ale neukládá na úrovni jednoho uživatele. Funguje na úrovni celého chatbota.

Bot field se využívá pro počítání. Máte například sekvenci pro odeslání poptávky a chcete spočítat, kolik lidí poptávku odeslalo. Uděláte si třeba měsíční statistiku. Pokaždé, když nějaký uživatel odešle poptávku, se proměnná navýší o 1.

Další využití může být u sekvence průvodce nákupem na webu pro e shop. Můžete počítat počet spuštění sekvence, nebo části sekvence. Já to využívám pro statistiky. ManyChat umí jenom jednu hromadnou statistiku. Uvidíte, kolikrát daná sekvence byla spuštěna. Neuvidíte ale kolikrát byla spuštěna v konkrétní den.

Pomocí bot field jsem každý den vyexportoval počet spuštění v daný den a uložil jsem to do google tabulky. Poté jsem mohl počítat funnely. Kolik lidí otevřelo objednávka krok 1. Objednávka krok 2,3 atd.. Zjistím tím, jaký je úbytek lidí a kde odcházejí.

Bot fieldem můžete počítat i počet nových subscriberů v určitém období. Přesněji i počet subscriberů, kteří přišli z konkrétního zdroje a splnili jistou podmínku. Poslední možnost, jak ukládat informace o uživatelích je pomocí tagů. Pomocí tagů můžete označovat uživatele, kteří něco udělali. Například otevřeli daný formulář, nakoupili produkt atd..

Rozdíl mezi tagem a custom fieldem je  jejich použití. Z tagů nelze číst. Je to pouze něco jako štítek. Lze podle něj filtrovat ale do tagu nemůžete například vložit email.

Šlo by to, ale je to zbytečné a velmi složité. Pokud chcete ukládat jakákoliv data, tak je ukládejte do custom field. Pokud budete chtít uživatele označit pro účely v budoucnosti,  tak používejte tag.  Taková jednoduchá pomůcka. Teď přejdu do ManyChat a podíváme se na to v praxi.

Kde a jak se tyto proměnné nastavují? Vše je v záložce settings. Dále custom field. Zde jsou user field. To jsou custom fieldy u daného uživatele. Tam se nastavuje křestní jméno, telefon, webové stránky, měsíční útrata, pokud odešlou nějakou poptávku.

Taková data sbírám já pomocí poptávkového formuláře. Dále je zde bot field, který je na úrovnicelého chatbota. Zde můžete nastavit proměnnou typu počet odeslání poptávky.

Typ nastavíte číslo. A hotovo. Pokaždé, když uživatel odešle poptávkový formulář, tak budete přidávat hodnotu 1. Zde poté zjistíte počet odeslaných poptávek. Tagy se nastavují ve vedlejší záložce. Já zde mám tagů hodně, protože mám založený profil pro účely video návodů.

Ve verzi pro můžete mít tagů nekonečně. To by byl úvod do tagů, bot field, custom field a user field. Pokud máte nějaké otázky, tak mi napište pod video do komentářů a já vám na ně odpovím. Uvidíme se u dalšího video manuálu.

Ahoj.