Messenger marketing: Buzzword? Nebo skutečná revoluce v oslovení zákazníka?

Více než 3 000 000 aktivních uživatelů (v ČR) Facebook Messengeru mluví jasně. Popularita chatovacích aplikací neustále roste. Dnes bychom těžko hledali někoho, kdo Facebook Messenger nepoužívá. Koncem loňského roku začalo být frekventované další téma stím související, a to Messenger marketing a chatovací boti (jejich tvorbě se budu věnovat na blížícím se školení). Jsou Messenger boti revolucí v marketingu nebo pouze další “hipe”, který se rychle přežene?

Nejprve si pojďme říct, co to vlastně chatovací boti jsou. V českém prostředí zapomeňme na nějakou vyšší umělou inteligenci, která na dotaz uživatele odpoví sofistikovanou odpovědí. Já boty chápu jednodušeji, a to jako:

Soubor marketingových nástrojů do vaší Facebook stránky, které rozšiřují základní funkce Facebook Messengera o několik užitečných funkcí a možností. Díky nim můžete nejen jednodušeji budovat vztah se stávajícími, ale především navazovat vztah s novými zákazníky.

Jaké získáte s botem fukce:

  • Možnost sofistikovaně odpovídat lidem, i když nejste online pomocí pravidel, která si nastavíte.
  • Můžete hromadně oslovit všechny, se kterými jste v minulosti navázali komunikaci a prohlubovat tak váš vztah.
  • Uživatelské odpovědi si můžete ukládat a sbírat tak zpětnou vazbu na vaše produkty, segmentovat uživatele nebo si udělat marketingový průzkum.
  • Lidem můžete posílat text, videa, audio nahrávky a měřit, jak se jim váš obsah líbí, i to jak na něj reagují.

A to vše „téměř zadarmo“ – protože stačí pouze investovat trochu svého času a do světa Messenger marketingu proniknout. Pamatujte! Nesnažte se využít všech funkcí najednou, ale postupně zkoušejte, které funkce se pro vaše podnikání hodí nejlépe.

Abych vám Messenger marketing trochu více přiblížil, připravil jsem si pro vás několik konkrétních příkladů, jak využít chatovací boty pro rozvoj vašeho podnikání:

  • Nákupní asistent – je snad jeho nejfrekventovanější využití. Zákazník přijde na vaší Facebook stránku a vy ho pomocí několika automatických otázek a jejich odpovědí nasměrujete do konkrétní sekce nebo na konkrétní produkt ve vašem e-shopu. Pojďme si to ukázat rovnou v praxi na jednoduchém asistentovi, kterého jsem si pro vás připravil.
  • Distribuce digitálního obsahu – využijete, pokud píšete blog, točíte videa nebo nahráváte podcast. Je totiž velmi důležité, abyste konkrétní články distribuovali k lidem, které jejich obsah zajímá. Tím si posílíte jejich důvěru a v budoucnu je větší šance že se stanou zákazníky.
  • Zákaznická podpora – to jistě všichni známe, protože většina lidí, kteří u vás chtějí nakoupit se ptají na to samé. Tak si odpovědi připravte dopředu a vždy když se někdo přes Facebook zeptá na některou z frekventovaných otázek, chatovací bot jednoduše odpoví za vás.
  • Sběr poptávek – protože doba ošklivých formulářů na webu je už pryč. Pomocí Messenger bota můžete potenciálního zákazníka nenásilně provést nutnými otázkami, které potřebujete pro vytvoření nabídky. Jednotlivé odpovědi uložíte např. do Google tabulek. Vše automatizovaně a bez vaší přítomnosti.
  • Virtuální asistentka – Víte, že messenger chatbota můžete jednoduše propojit např. s vaším kalendářem? Pokud si s vámi bude chtít někdo naplánovat schůzku, tak chatbot řekne uživateli, kdy máte volno a schůzku naplánuje do vašeho i jeho kalendáře. Navíc vás o tom informuje emailem.
  • Získávání kontaktů a leadů – to znamená, že již nepotřebujete žádné speciální “přistávací stránky”. Sbírejte kontakty přímo přes Messenger a rovnou je zaregistrujte např. na blížící se webinář.

Možností využití je celá řada a proto si myslím, že je opravdu jedná o revoluci v internetovém marketingu. Je je na vás, jak boty využijete. Ale nezapomínejte, nikdy nespamujte! Pokud se chcete o botech dozvědět více, budu se na vás těšit na blížícím se školení.